Frans-Coby.reismee.nl

Koh samui : paradijs of .. ?

Onze week in Koh Samui loopt bijna ten einde. Koh Samui: prachtig hotel, met bungalows in een tropische tuin. Zittend op ons balkon zien (en horen) we de zee. Een stevige wind waait door de palmbomen om ons heen, de temperatuur zakt s'avonds naar een aangename 28 graden. Ons bed wordt elke avond " slaap klaar gemaakt" : netjes opengevouwen en een mooie bloem op onze kussens. Een geurbrandertje in de badkamer wordt gevuld en aangestoken door het personeel. Het personeel kent ons: toen we aankwamen werden we op de foto gezet: daarna werd onze foto op een bord gepubliceerd en iedereen van de staf kreeg een appje met onze foto!! We hebben ' onze eigen strandstoelen' , parasol wordt voor ons opgezet. Ontbijt elke morgen in buffetvorm, met uitzicht op zee en het strand. Rieten loungestoelen in het zand voor ons drankje tijdens happy hour: lekker in de schaduw, klein windje. Diner op het strand: met je blote voeten in poederzand, elke avond zetten ze een buitenkeuken op, waar je a la carte kan bestellen of meedoen met een barbecue buffet. De sterren aan de hemel, romantisch licht om ons heen, een stukje zee wordt met een spotlight uitgelicht.

Koh Samui: een eiland met een paar asfaltwegen en alleen maar winkeltjes voor alle toeristen die hier zijn. Troep langs de weg , op de weg, troep echt overal. Agressieve verkopers, de verkopers in Turkije zouden hier op werkbezoek kunnen. Of er veel Thaise mensen wonen tracht ik te betwijfelen : Engels lijkt hier toch de voertaal. Duurder dan Nederland soms: 10 euro voor een biertje , afdingen is hier geen spel maar serieuze business . Met boze verkopers en afgezette toeristen : echt schandalig hoge prijzen. Slecht afgewerkte tempels, Boeddha's en een gemummificeerde monnik die achter glas zit met een zonnebril op. Nauwelijks een Thai die ff bid. Wel een heilige boom waar ze naar toeteren.... Thais eten moet je met een zaklamp zoeken, in ons hotel is het alleen op verzoek te verkrijgen en dan smaakt het westers. Om de 5 meter massage salons: en allemaal roepen ze aan je. Strandventers die aan elkaar doorvertellen dat er een falang is die iets koopt: en je dan allemaal lastig vallen voor de rest van je vakantie.

Koh Samui: vriendschap gesloten met een verkoper van fruit en mais, op het strand: vlak bij onze strandstoelen, maar hij komt het altijd brengen , met extra banaantjes en stukjes cocos. Authentiek Thais eten gevonden bij " Big Mama" : restaurant ninja. Een garage met plastic stoelen , Tupperware schaaltjes waar je van eet, stukje karton is je bonnetje, met ons eigen tafel, een luidruchtige groet van ' big mama' en het personeel al weet wat je drinkt. Veel contacten , maar toch met rust worden gelaten.

Donderdag vliegen we naar huis: het is tijd, het is prachtig geweest!!

karin

Heel erg leuk om weer alles zo te volgen. Voor donderdag een goede reis naar huis!