Frans-Coby.reismee.nl

Hking en cooking class

Gisteren bij het douchen bleek er een giga hagedis in de douche te zitten. Gelukkig kon hij via de wand weer naar buiten. Maar douchen en toiletbezoek wordt op deze wijze toch een stuk spannender. De nacht verliep prima: Frans is niet wakker geweest, ik kon die hagedis niet helemaal uit m'n hoofd zetten en omdat alles open is hoor je van alles zo s'nachts, dus sliep ik minder goed.

Het was mistig in de vroege ochtend: zag er prachtig uit. Het ontbijt was eenvoudig en niet de hoeveelheid die we gewend zijn. We besloten vandaag te gaan wandelen: de cooking les zou toch pas om half 5 beginnen. We kregen een getekend kaartje mee, wijze raadgevingen en een lunchpakket. We wilden de 3 kwartier route lopen en dan neerploffen in de rivier. De natuur is mooi, we liepen heuvel op en af, en veelal onverhard. De korte route vonden we toch wel erg kort : ervaren sporters hè.... We hadden de route naar een waterval ook meegekregen en besloten deze te wandelen: volledig onverhard, veel losse stenen, ook hier flinke klimmetjes en ook flink afdalen. De temperatuur was ook een factor die maakte dat dit wel een hiking tocht was die niet zonder zweten uit te lopen was. Ik moest vaak aan de kustmarathon denken, en vond deze tocht ondanks dat hij maar 7 km bleek te zijn toch een eind in de buurt kwam van de marathon: en we moesten ook nog terug..

Bij de waterval waren we alleen, wat een fijne manier van ontdekken: eigen tempo , je hoeft met niemand rekening te houden en je kan blijven zitten zolang je wilt. Ons lunchpakket bleek rijst te zijn ( soort nassi)!verpakt in bananebladeren en ananas. Daar knap je weer van op. Ongeveer anderhalf uur gelopen. We moesten natuurlijk ook nog terug. Op de terugweg gestopt bij ons eerste stop en lekker in het water gezeten: liggen ging niet. Op de weg terug zagen we plantage met palmbomen: hier waren ze met meters lange stokken met aan het uiteinde een sikkel eraan palmnoten af aan het snijden. Wat een werk in deze hitte. Ze maken hier palmolie van, wat overal voor te gebruiken is.

De kookcursus werd gegeven door een Thaise kokkin, die nauwelijks Engels sprak. Hoezo authentiek?! We hadden pumpkin red curry, sweet en sour met kip,en papaya salade uitgezocht.We waren met z'n drieën om voor te bereiden en te koken. Het is ook geen keuken speciaal voor toeristen, gewoon de keuken van de lodge: grotendeels buiten....

Het eten was heerlijk en veel te veel: eindelijk een keer ons helemaal vol gegeten, dat was ons hier( in deze lodge) nog niet gelukt. Contacten leggen gaat hier gemakkelijk : iedereen is vriendelijk en praat met elkaar, soort 'one big happy familie' je mag zijn wie je bent en het is goed zo.... Nog net geen flower power...

Morgen gaan we bamboe raften: er is water genoeg hebben we gehoord.