Frans-Coby.reismee.nl

100 km fietsen

Afgelopen zondag hebben we heerlijk uitgeslapen, lang ontbeten: het ontbijtbuffet is hier super lekker!! Vanaf 16 uur start hier de zondagmarkt: om in de rustmodus te blijven hebben we een tuktuk genomen : chauffeur bleek blind aan1 oog, hardhorend en onverstaanbaar, maar we zijn heelhuids aangekomen . Allerlei locale mensen ( ook vanuit omringende dorpen en de bergen) bieden hier hun waar aan. Lekker kleding scoren en kijken hoever je kan gaan met bieden. Lukt het bij de een niet dan bij de ander. Ook erg veel hapjes: vaak geen idee wat het is. En om de paar meter entertainment: vnl. door gehandicapte mensen.

Maandag en vandaag dinsdag een lange fietstocht gemaakt. Maandag hadden we voor t eerst een vrouwelijke gids en nog een andere toerist: Mirjam uit Amsterdam, die al snel na de kennismaking zei: " ik moet vaak plassen hoor" Een echte vrouw dus. Je zou kunnen zeggen dat we door de " polder" hebben gefietst: de zuidkant van Chiangmai . Een paar tempels bezocht uiteraard, en de gids teste onze kennis omtrent Boeddha: ik bleek toch verbazingwekkend veel onthouden te hebben, ze was onder de indruk. Het tempo was erg relaxed, met om het half uur wel een korte pauze. Zadelpijn hadden we al na 5 minuten: ik snap niet waarom die zadels zo klein en hard moeten zijn: we hadden mountainbikes. Fietsen op 1 bil gaat ook trouwens. Het eten was weer verrukkelijk , met een paar Thaise hapjes die onze gids op een markt kocht als dessert: je mag in een restaurant gewoon eten wat je elders gekocht hebt, opeten. De toetjes: stickey rice gevuld met banaan, zoete aardappel en tarot: een soort paarse knol . Cappuccino erbij, heerlijk.

Vandaag de oostelijke fietsroute gedaan: een andere gids ( man ) en weer een privé tour. We werden buiten de stad afgezet. Zitten op het zadel was niet fijn: liggend op bed kon je je zitbotten nog voelen, laat staan nu je weer op dat zadel moest: veel op de pedalen gestaan of op 1 bil gefietst. Dit was wel een ander categorie fietstocht: tempo lag hoog: 20km per uur ( voor de " echte fietsers "natuurlijk peanuts , maar voor holliday fietsers zoals wij hard genoeg) de wegen waren slecht: veel kuilen of onverhard en we zouden vandaag niet alleen op vlak gebied rijden maar een berg op. Regelmatig vals plat, wat je dus niet zag, maar voelde aan je bovenbenen. De uiteindelijk top werd al fietsend door de gids en Frans bereikt : in de eerste versnelling : ik ging achteruit in plaats van vooruit: dat schiet ook niet op.... Dus maar gaan lopen: slechts klein stukje maar. Ook deze gids kon geen goede inschatting van tijd maken: de 40 minuten naar het restaurant waren 2 uren: das best lang als je honger hebt. Trouwens de afdaling ging keihard, dat onze banden nog heel zijn is een wonder: we moesten flink afremmen anders ging je veel te hard. Het locale restaurant had lekker eten, maar het toilet was weer een uitdaging: de wanden waren te ver verwijderd van het verhoginkje om je in balans te houden en er was geen mandje voor wc-papier: je werd geacht je linkerhand en water te gebruiken: en ook geen zeep bij het fonteintje ..... Gelukkig heb ik van alles om schoon te maken en te ontsmetten meegenomen. De tocht was rond de 54 km, qua conditie geen probleem, maar de volgende keer neem ik toch iets van een gel zadel ofzo mee, want door deze zadels kunnen we de komende dagen niet lekker zitten: massage zei de gids: nou niet aan m'n billen.

Donderdag vliegen we naar Koh Samui om een paar dagen in de watten gelegd te worden aan het strand. Morgen gaan we nog een dagje sightseeing doen te voet en zonder gids. De tijd gaat snel, veel te snel.

inge

Wat hebben jullie veel gezien, beleefd en gegeten!! Geniet van jullie laatste dagen op koh samui!!

Sandra

Hoi Coby
Via Rachida heb ik jullie verhaal kunnen lezen. Wat moet dit een geweldige ervaring zijn. Ik wens jullie nog vele mooie vakantiemomenten! Groet Sandra