Frans-Coby.reismee.nl

Ayutthaya en Khao Yai national park

Onze dag begon vroeg: om half 7 werden we opgehaald. We bleken een privé tour te hebben: we zijn met z'n 2en en onze gids is ook onze chauffeur. Zijn naam is mr. Support , een wat oudere man van 62, die erg easy going is ! Als we nog niet onthaast waren dan zijn we dat zeker na een paar uur met hem: alles relaxed, youre on holliday, I'm not like Some crazy Thai people : drive relaxed anders krijgen we ongelukken. Het is zeker anderhalf uur rijden voordat we bangkok uit zijn: wat een grote stad. Ons eerst stop is Ayutthaya: de oude hoofdstad waar we overblijfselen uit het oude Siam tijdperk bezichtigen: het zijn voornamelijk ruïnes, maar mr. Support kan er goed over vertellen : op deze wijze herleven de oude tijden. Omdat we maar met z'n 2en zijn kunnen we stoppen waar we maar willen : zo laat hij ons zien hoe ze handmatig bakstenen maken. Er ligt een enorme berg grond ( klei) waar een vrouw met een soort schop de grond in een modderpoel gooit. Het is de bedoeling dat ze hier in gaat dabbelen: om het water en de klei te mengen. Ze hebben er ook een kleine machine voor: maar dit is goedkoper..... De klei wordt in een mal geperst en in rijen in de zon te drogen gelegd. Als de stenen goed droog zijn worden ze handmatig glad gesneden en de zijkanten worden ook bijgesneden: ook dit gebeurt weer door een vrouw.. : ik denk dat ik m'n werk toch wel ga waarderen... In die hete zon zulk werk dag in dag uit lijkt me geen pretje. De jeugd wil het niet meer doen, aldus mr. Support. De stenen worden daarna handmatig in een oven gelegd en afgebakken: ook een proces wat veel energie vraagt: ze moeten er een paar keer in en uit. 7 bath per steen is de kostprijs.

De volgende bestemming is Lopburi: de ruïnes van een heiligdom bezoeken we hier, maar de grootste bezienswaardigheid zijn de apen ( misschien wel duizend) Je weet niet wat je ziet. De stad wordt volledig door de apen ingenomen: ze gooien de ramen stuk met een steen en komen zo in de kamers. Ze stelen alles: wat niet eetbaar is slopen ze en gooien ze weg. De mensen die we zagen waren er voornamelijk om de toeristen te beschermen tegen de apen: overal stonden bamboestokken om te slaan. We hebben wel mooie foto's kunnen maken. Ook de auto's moeten het ontgelden : ze springen erop en slopen alles wat ze eraf kunnen krijgen: ongelooflijk : we zagen het gewoon voor onze ogen gebeuren .

De volgende stop was een shoppingmall: hier gingen we naar een foodcourt. Daarna zijn we naar een tempel gereden waar een voetafdruk van Boeddha te zien was. Ook hier konden we ons weer verwonderen over de aanbidding van de mensen hier tav Boeddha en dus ook van deze voetafdruk. Heel veel pelgrims schijnen hier naar toe te komen. We hebben ook vele marktjes bezocht: op 1 markt maakten ze hele dunne groene pannenkoekjes, hier rolden ze een soort suikerdraden in ( als van een suikerspin) en dat kon je eten: erg zoet. Volgens mr. Support kunnen alleen moslims dit maken... Rachida?

De tocht naar ons hotel hebben we niet helemaal bewust meegemaakt: allebei in slaap gevallen. Het hotel valt alles mee: een douche die het doet, airco ( die we hier niet nodig hebben) tv. We horen weer veel jungle geluiden: zo hoorden we Tokeh: ff gegoogled: deze hagedis hadden we dus vorige week in onze douche. Een Tokeh ..: een gekko. Morgen vertrekken we om half 9 en gaan verder het nationaal park in. Met deze gids gaat het helemaal goedkomen, hij loopt zelfs traag! Voor ons ff wennen, maar dat gaat snel, een soort ' kan wel hoeft niet' man.

karin

Hoi Frans en Coby,

wat een super leuke verhalen! Ongelooflijk. geniet ervan samen.
groetjes karin