Frans-Coby.reismee.nl

Bangkok foot en food tour

Vandaag starte ons toer om half 10 bij exit 3 van de BTS skytrain Sapan Taksin. We konden er met de boot heen, wat een relaxt tochtje was: niet druk, zonnetje en een beetje wind: net vakantie in een warm land... We hadden een vrij grote groep: met ons erbij 10 personen. Dat was soms wat onhandig bij het uitleggen: het is in bangkok erg druk met auto's, bussen, scooters etc, wat veel lawaai maakt: als de gids iets ging uitleggen was ze niet altijd verstaanbaar. We kregen een plattegrond met daarop aangegeven 5 verschillende eetgelegendheden. Bij het eerste restaurant kregen we gebakken eend en een soort buikspek, wat aan de korst knapperig gebakken was. Alle eetgelegendheden zijn al generaties lang eigendom, de recepten zijn geheim en al jaren van ouders op kind doorgegeven. Het eerste gerecht was lekker. De 2e locatie was geheim: dat snapten we niet zo: je kan er zo naar toe lopen, zo moeilijk is dat niet. Daar kregen we een noodlesoep: Tom Yam, met visballetjes, balletjes vlees, tauge, noodlesoep en nog veel meer, maar vooral ook chili . Vooraf was ons gevraagd of tegen pittig eten konden: wij hadden laag ingezet: 1 peper: de rest van de groep meende wel tot 3 of 4 te kunnen.. Achteraf bleken wij de enige die pittig eten konden verdragen, de rest zat te kuchen en te zweten. Tja jeugd en zelfoverschatting! Dit gerecht was het allerlekkerste van de toer , zou achteraf blijken.

De volgende stop was aan de andere kant van de rivier:typische isaan gerechten :1 . Papayasalade: maar die hadden we zelf al een keer gemaakt: die van ons was lekkerder dan deze. 2:Varkensvlees met basislicum, 3: een soort gefrituurde lemongrass met lemongrass kip en als toetjes kregen we cocosrijst met on top : gedroogde garnaal, gedroogde vis of een of andere fruitsoort. Nou die met gedroogde vis was echt niet lekker: vreemde combinatie hoor om als toetje te eten.

De volgende stop was terug in de drukke stad: een bakkerij die al lang tijd door dezelfde familie gerund werd. Dit was het minst spectaculair: een puddingbroodje, maar dan met groene pudding. De smaak was goed, maar niet bijzonder. Ook kregen we icetea met melk en ijsblokjes. Hier konden de vrouwen naar het toilet. Volgens de gids is het niet netjes om te zeggen dat je naar het toilet gaat: de mannen moet zeggen : I'm gone shoot a rabbit en de vrouwen: I'm gone pick some flowers.

Het laatste restaurant was bekend om z'n rotti met een curry en ijs na: wij kozen voor tamarinde ijs. Bij de groep zat ook een heer op leeftijd: hij moest vaak plassen, had moeite met de afstanden lopen, sprak onverstaanbaar ( maar kwam uit Australië )slechte motoriek en mogelijk ook wat beginnend vergeetachtig. De gids had het er maar druk mee. We hebben in totaal 7 km gewandeld. Het was een leuke tour, een leuke manier om door een gedeelte van bangkok te lopen waar we nog niet geweest zijn en om allerlei gerechten te proeven, waar je anders niet aan begint!

Morgenmoeten al om 6 uur vertrekken : een paar dagen rondtrekken, ook erg basic.... Dus geen airco etc......